۱۳۸۸ خرداد ۶, چهارشنبه

چک لیست خود ارزشیابی معلم از ارتباطات انسانی


چک لیست خود ارزشیابی معلم از ارتباطات انسانی:

بهینه سازی ارتباطات انسان ، از عناصر بنیادی تعامل اجتماعی شایسته به حساب می آید. چنین عنصری ، حساسیت بیش تر خود را در کار معلمی نشان می دهد. بدین سبب نبود مهارت ارتباط برقرار کردن ، همه جوانب فرایند یاددهی و یادگیری را مخدوش می سازد. به منظور توجه دادن معلمان به عنصر ارتباط انسانی و کوشش برای تقویت ارتباط مطلوب با فراگیران ، چک لیست زیر ارائه می شود :

در کلاس:

- فراگیرنده را آن گونه که هست می پذیرم؟
- فراگیرندگان را به صورتی که احساس می کنند مستحق آنند ، کمک می کنم؟
- فراگیرندگان را به خود جلب کرده ام؟
- برای خودیابی فراگیرندگان تلاش می کنم؟
- طوری رفتار کرده ام که فراگیرندگان مشکلات خود را با من در میان بگذارند؟
- به آنان کمک می کنم که یکدیگر را دوست داشته باشند؟
- به فراگیرندگان اجازه ابراز احساسات می دهم؟
- وقتی با فراگیرندگان به توافق می رسم ،به توافق با آن ها پایبند می مانم؟
- ارزش های آزاد منشانه را در کلاس پی می گیرم؟

خارج از کلاس :

- برای تشکیل و گسترش انجمن یا اتحادیه معلمان تلاش می کنم ؟
- از گفت و گوها ی تنگ نظرانه درباره همکارانم پرهیز می کنم ؟
- به همکارانی که اندیشه های سازنده دارند ، یاری می رسانم ؟
- از دخالت در امور کلاسی همکارانم خودداری می کنم ؟
- مسئولیت های خود را به دیگر معلمان وا می گذارم ؟
- راز نگهدار اطلاعات محرمانه معلمان هستم ؟

با والدین و اعضای جامعه :

- همه اطلاعات را به صورت سری نگه می دارم ؟
- با والدین فراگیرندگان روابطی دوستانه و همیارانه بر قرار می کنم و در حفظ آن می کوشم ؟
- به والدین فراگیرندگان اطمینان داده ام که با فرزندانشان به عدالت و مساوات رفتار می کنم ؟
- به والدین فرصت مناسب برای شرکت در نظم دهی فعالیت ها را می دهم ؟
- نتیجه های ارزشیابی را به صورت معنادار به والدین عرضه می کنم ؟
- به باورها و سخنان والدین گوش می سپارم ؟
- در زندگی اجتماعی نقش فعالی ایفا می کنم ؟

در ارتباط با بلوغ اجتماعی :

- برای ایجاد یا بسط مهارت های بسنده اجتماعی تلاش می کنم ؟
- علاقه فزاینده ای برای پذیرش خود به مثابه فردی ارزشمند دارم ؟
- برای خود رهبری تلاش می کنم ؟
- پیوسته برای ارتقای فنون حل مسأله در خود تلاش می کنم ؟
- با سر خوردگی های خود برخورد مناسب می کنم ؟
- نیازهای خود را بازشناسی می کنم ؟
- برای کنترل خود و سازگاری رفتار خود با دیگران سعی می کنم ؟
- برای پیشگیری از دلسردی خویش پشتکار نشان می دهم ؟

ارتباط با معیارهای اخلاقی :

- بدون هر گونه پیشداوری با فراگیرندگان رفتار می کنم ؟
- به حس اطمینان و اعتماد فراگیرنده یا گروهی از فراگیرندگان احترام می گذارم ؟
- به دیدگاه های والدین فراگیرندگان به دقت گوش می دهم ؟
- نگرش ها و فعالیت های جامعه را با سعه صدر ارزشیابی می کنم ؟
- ذهنیت شهروندی ، یا یک شهروند اندیشمند را دارم ؟
- به پیشرفت تحصیلی و اندیشه ورز شدن فراگیرندگان می اندیشم ؟
- توانایی اندیشیدن انتقادی را در کودکان پرورش می دهم ؟
- فراگیرندگان را به پایبندی به معیار دینی واخلاقی دعوت می کنم ؟
- از سیاست های مدرسه ای حمایت می کنم ؟
- از حسادت ، تنگ نظری و کینه ورزی دوری می جویم ؟
- با صراحت و روشنی انتقاد می کنم ؟
- نسبت به حرفه خود احساس غرور و سر بلندی می کنم ؟

منبع
مجله رشد معلم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر